ASOS PLC

ASOS PLC is een online mode retailer met Britse roots dat tegenwoordig wereldwijd opereert. Het aandeel is met meer dan 90% gedaald vanaf het hoogtepunt tijdens COVID.

 

Het bedrijf is in 2000 opgericht door (oa) Quentin Griffiths en Nick Robertson, die nog tot oktober 2022 de CEO van het bedrijf was. Het bedrijf is sinds de oprichting een fantastisch succesverhaal geweest, door het pionierende business model van het online kopen van mode artikelen. Toen ASOS in 2000 ermee begon was dit iets totaal nieuws voor de wereld, vandaar de naam “As Seen On Screen”, omdat consumenten toentertijd nog sceptisch waren of hetgeen dat ze online kochten overeen zou komen met het thuis met de post geleverde artikelen. Een deel van de beleggers van het eerste uur hebben hun belegging in het aandeel maal 100 zien gaan, waardoor het aandeel een zogenaamde Hundred Bagger werd.

Businessplan

Het businessplan van ASOS is vergelijkbaar met dat van het Duitse Zalando, namelijk een online kleding retailer, waar consumenten veelal via de smartphone artikelen kopen. ASOS heeft ook een premium abonnement waar consumenten voor een vast bedrag van € 20 per jaar ongelimiteerde gratis volgende dag bezorging krijgen. In het VK zijn er 1,9 miljoen ASOS premier leden. Deze klanten kopen 3,5 keer zo vaak als de andere klanten van ASOS. ASOS premier is vergelijkbaar met Amazon Prime of Bol.com Select.

ASOS wil mode voor iedereen toegankelijk maken, ze streven naar een netto winst marge van 4% op de omzet, als de omzet stijgt en de kosten blijven gelijk, dan dalen de prijzen voor alle klanten. Zo ontstaat er een vliegwiel effect waardoor klanten profiteren van het succes van ASOS. Andere bedrijven die dit soort “scale economics” hanteren zijn Amazon en Costco. Investeerder en aandeelhouder Nick Sleep is bekend geworden met het investeren in dit soort business modellen.

Doordat ASOS geen fysieke winkels heeft is er een sterke focus op de website en de online ervaring van de klanten. Naast de bekende internationale mode merken heeft ASOS ook eigen merken kleding die via de website worden verkocht. Zo kocht het bedrijf de merken Topshop, Topman, Miss Selfridge en HIIT voor 330 miljoen GBP in februari 2021. In augustus 2023 is de waarde van geheel ASOS 450 miljoen GBP.

Waardering

De laatste twee jaar groeide de omzet door COVID tot 4 miljard GBP. Op deze omzet behaalde ASOS in het verleden een 4% netto marge, wat een winst zou impliceren van 160 miljoen GBP. In het tweede kwartaal van 2023 maakte ASOS 20 miljoen winst, op jaarbasis zou dit 80 miljoen opleveren, wat de helft is van de winst in eerdere jaren. Als de groei weer terugkeert en het bedrijf weer de historische winstmarges behaalt dan is de huidige koers van het aandeel met een verhouding van 3x die winst een koopje.

Concurrent BooHoo is per augustus 2023 ongeveer evenveel waard als ASOS, maar heeft in de laatste 12 maanden 1,8 miljard GBP aan omzet geboekt. Op basis van de verhouding Price/Sales kan het aandeel ASOS tov BooHoo verdubbelen.

Concurrent Zalando is met een marktwaarde van 7 miljard euro een slag groter. Zalando had in de laatste 12 maanden 10 miljard euro omzet. Dit geeft een Price/Sales verhouding van 0,7. Vergeleken met Zalando zou het aandeel ASOS een factor 5 kunnen stijgen.

Aandeelhouders

De grootste aandeelhouder van het bedrijf is de Deen Anders Povlsen met 26%. Hij is de eigenaar van modeketen Bestseller, bekent van Vero Moda en Jack&Jones. Hij is tevens de op 1 na grootste aandeelhouder in het Duitse Zalando. https://en.wikipedia.org/wiki/Anders_Holch_Povlsen

Frasers Group heeft het belang per augustus verhoogd tot 19,32 % van de uitstaande aandelen. De Frasers Group bestaat uit het retail emperium van Mike Ashley, met oa Sports Direct en House of Fraser. Mike Ashley heeft zijn vermogen vergaard door een low-cost model te hanteren in zijn Sports Direct winkels. Hij heeft de reputatie van een koopjes jager met een succesvol trackrecord van het investeren in en het opkopen van afgeprijsde retail activa van o.a. concurrenten. https://en.wikipedia.org/wiki/Frasers_Group

Billionaire Mike Ashley Sees Online Upside in Asos – Bloomberg

Camelot Capital Partners LLC is een beleggingsfonds met een Value strategie dat 14.02 % van de uitstaande aandelen heeft van ASOS. https://www.investorschronicle.co.uk/2014/01/08/funds-and-etfs/the-interview/in-the-footsteps-of-buffett-UITU5KN7FBCG4K3YL9mxTM/article.html

In het boek Richer Wiser Happier van William Green heeft value investor Nick Sleep, die met NOMAD partners een fantastisch trackrecord had, verteld dat hij een deel van zijn Amazon positie heeft verkocht en daarmee ASOS aandelen heeft gekocht. In een recente podcast kwam naar voren dat Nick Sleep nu 4 aandelen posities heeft, namelijk Amazon, Berkshire Hathaway, Costco en ASOS. https://www.theinvestorspodcast.com/episodes/the-best-investor-youve-never-heard-of/

Deze investeerders bezitten gezamenlijk al meer dan 59% van de uitstaande aandelen. Het is frappant dat er volgens het shortsell register nog eens 24,22 % van de uitstaande aandelen geshort worden (per aug 2023). https://shortsell.nl/short/Asos/all/archived

Het Foreward Value+ Fund heeft een positie in ASOS en verwacht dat het aandeel binnen 4 jaar verdubbeld zal zijn.