Rolls-Royce Holdings PLC (RR. LN)

Rolls-Royce Holdings PLC (RR) is een Brits industrieel conglomeraat dat gespecialiseerd is in Energie en Aandrijvings systemen.

Het onderdeel Civil Aerospace ontwikkelt, bouwt en verkoopt commerciële vliegtuig motoren inclusief het onderhoud ervan. RR behaald omzet uit Effective Flying Hours (EFH), afhankelijk van het aantal uur dat een vliegtuig in de lucht is, wordt RR betaald. Defence Aerospace (met 20% van de omzet) is het onderdeel dat voor de militaire sector Energie- en Aandrijvingssystemen ontwikkelt. Power Systems (met 22% van de omzet) maakt, bouwt en verkoopt motoren voor grotere infrastructuur projecten. RR vormt samen met General Electric (GE) een oligopoly op het gebied van Civil Aerospace voor Widebody vliegtuigmotoren. Rekening houdend met de orderboeken in Civil Aerospace heeft RR een 52% markt aandeel in de Widebody markt.

De vorige CEO, Warren East (oud topman van ARM holdings, chipfabrikant voor smartphones) wilde van RR weer een groeiend en winstgevend concern maken. Management heeft op het slechtste moment kapitaal opgehaald (1 okt 2020), door een verwaterende aandelen emissie te doen terwijl er wereldwijd geen vliegtuigen vlogen door de Covid pandemie, en er nog geen zicht op verbetering was door vaccins. Het eerste vaccin werd enkele weken later aangekondigd (9 nov 2020). RR had tijdens deze periode geen omzet doordat ze omzet behalen uit vlieguren (EFH). Als de luchtvaart de komende jaren weer hersteld zal de omzet bij RR sterk stijgen, en staat het aandeel op een lage koers/winst verhouding. Daarnaast is er een reorganisatie aangekondigd waarin kosten wordt bespaard (£1.3Bn per jaar vanaf 2022), door ontslagen (9000 personeelsleden, ongeveer 1/5 van het personeel) en productiefaciliteiten te centraliseren (van 10 wereldwijd naar 5). Door de herkapitalisatie van het bedrijf is de liquiditeit voor de komende jaren voldoende, als er meer wordt gevlogen dan is dit gelijk free cash flow voor RR, concurrenten behalen daar 20% marges op.

Sinds begin 2023 is Tufan Erginbilgic de nieuwe CEO van Rolls Royce. Hij is afkomstig van BP (British Petroleum), waar hij de olie raffinage en marketing afdelingen heeft weten om te turnen. Sinds dhr. Erginbilgic CEO is heeft hij de kosten verlaagd en de investeringen in toekomstig hoopvolle projecten, zoals de Small Nuclear Reactors en Elektrische Vliegtuigen, juist vergroot.

De wereldwijde markt voor wide body vliegtuig motoren wordt gedomineerd door 2 bedrijven, GE Aviation en Rolls Royce. Rolls Royce zal een market share hebben van 52% rekening houdend met hun orderboek en de groei van de markt. GE zal begin 2024 zichzelf opsplitsen in GE Vernova en GE Aviation. GE Vernova is het onderdeel dat windmolen en energie oplossingen bouwt, volgens analysten en gezien de waardering van beursgenoteerde concurrenten zal dit onderdeel ongeveer $13 miljard waard moeten zijn. Dat geeft GE Aviation een waardering van ongeveer $100 miljard. Rolls Royce heeft een marktwaardering van $21 miljard ( GBP 18 miljard ). Een relatieve waardering van Rolls Royce op basis van omzetten, winstcijfers en/of de installed base aan vliegtuigmotoren geeft een prijs target van 5,50 tot 6,00 per aandeel Rolls Royce. De hyperlinks naar de analisten rapporten zijn hieronder terug te vinden. Dit jaar is er voor het eerst in 17 jaar tijd geen enkele analist met een Sell rating voor het aandeel Rolls Royce.

Het Foreward Value+ Fund heeft een positie in Rolls Royce en verwacht dat deze belegging binnen 5 jaar in waarde zal verdubbelen.